Riksintresse för kulturmiljövård
M 77, Burlöv
Beskrivning av riksintresset
Värdetexten
antogs av Riksantikvarieämbetet 2014-01-28.
Motivering:
Uttryck för riksintresset:
Kronetorps gård med allésystem, park-
och trädgårdsmiljö, storskaliga ekonomibyggnader, samband med odlingslandskapet
samt tillhörande holländaremölla med dominerande läge
i landskapet. Arlövsgården, tidigare försöks- och mönstergård i sockerbrukets
ägo med storskaliga ekonomibyggnader och arbetarbostäder. Sockerbruket från
1869 med egen anslutning till Södra stambanan, tätortsbildningen i anslutning
till bruket med Arlövs kyrka vilken markerar flytten av sockencentrum från
landsbygden till tätorten. Arbetar- och tjänstebostäder för olika
samhällsskikt, Burlövs Egnahemsområde med karakteristiskt läge i landskapet,
Granbacken koloniområde samt lokaler och byggnader för nöjesliv, föreningsliv
och arbetarrörelsen, tillkomna som en följd av brukets anläggande.
Riksintresse för kulturmiljövård
M 114, Malmö
Beskrivning av riksintresset
Värdetexten
antogs av Riksantikvarieämbetet 1997-08-18.
Motivering:
Uttryck
för riksintresset:
Fästnings-
och garnisonsstaden, med rester av försvarsanläggningar som speglar
befästningskonstens utveckling under främst 1500-, 1600- och 1700-talen, samt
andra lämningar från den förindustriella epoken. Slottet med omgivande
byggnader och bastioner, stadsbefästningar med kanalfront och bastioner i
Kungsparken, förvaltningsbyggnader, Ridhuset vid Drottningtorget. Stadsgårdar i
Gamla Staden och den småskaliga bebyggelsekaraktären, med många hus i tegel och
korsvirke. Ett stort antal magasinsbyggnader. Spår i dagens planmönster och
bebyggelse av den spontant framvuxna förstadsbebyggelsen som uppstod på grund
av att befästningarna hindrade en utvidgning av stadskärnan.
Bebyggelseutvecklingen under 1800-talets början och mitt med exploateringen av
befästningsmarken efter 1805 med nya torg och regelbundna rutnätskvarter,
kanalerna och planteringar.
Spår
av den förindustriella stadens stadsjordar och omgivande landskap, så som gamla
vägsträckningar, ägogränser, bebyggelselägen och namn. Landerier och herrgårdar
som skapades för det burgna borgerskapets rekreation, men även för att få
nödvändiga råvaror till manufakturerna, till exempel Rönneholm, Rosengård,
Ribersborg och Bellevuegården.
Sjöfarts-
och kommunikationsstaden, med hamnanläggningarna som successivt byggts ut på
utfyllnadsmark alltsedan 1700-talets slut, stenkajer, fyrtorn och andra
byggnader och anläggningar med anknytning till sjöfarten, hamnverksamheten och
till järnvägen. Stationen, invigd 1856, med senare om- och tillbyggnader. Bulltofta flygplats med hangar II från 1925.
Industrialismens
stad, med 1800-talets och det tidiga 1900-talets industribyggnader samt
bebyggelse som speglar boende och levnadsförhållanden för olika samhällsskikt.
Arbetarbebyggelse från olika perioder, bl a Sorgenfri, Sofielund och Kirseberg, enklare
jugendbebyggelse vid Möllevången, Folkets hus och andra folkrörelsebyggnader.
Tjugotalsklassicistiska områden vid Davidshallstorg,
Rönneholm och Värnhemstorget. Egnahemsområdet Rosengård. Patricierhus från
tiden kring sekelskiftet 1900 vid innerstadstorgen, Rörsjöstaden och de
förnämare gatustråken samt villabebyggelse i Fridhem. Den täta
stenstadsbebyggelsen i storstadsmässig skala, kommunaltekniska anläggningar,
offentliga byggnader. Allmänna sjukhuset, som utgör en provkarta på olika arkitekturstilar
och vårdideologier från 1890-talet fram till idag.
Välfärdssamhällets
stadsbyggande med grannskapsenheter och olika bostadsområden.
Planmönstren,
skilda byggnadstyper och stort inslag av grönska i Ribershus,
Friluftsstaden och Mellanheden. Monumentala byggnader som Stadsteatern,
Trygghuset och Kolgahuset och det postmodernistiska
Wallenbergcentrat.
De
många och stora parkerna med tillhörande utsmyckningar och byggnader som
speglar en utveckling från det tidiga 1800-talets promenader utmed kanalerna
till 1900-talets anläggningar. Kyrkogårdar från skilda tider. Nöjeslivets
byggnader och rekreationsmiljöer som Folkets park, Ribersborgsstranden med sitt
kallbadshus och Gamla Idrottsplatsen.
Andra
malmöitiska särdrag som den flacka stadsprofilen, bebyggelsetraditionen med
mycket tegelhus, ofta med en kontinental prägel, passager för fotgängare genom
de större kvartersblocken, trottoarer satta med Höganäsklinkers, utformningen
av gatumöblemang och detaljer i det offentliga rummet.
Riksintresse för kulturmiljövård
M 117, Skabersjö
Beskrivning av riksintresset
Värdetexten
antogs av Riksantikvarieämbetet 1997-08-18.
Motivering:
Slottslandskap kring Skabersjö slott och Sege å med förhistorisk bruknings- och bosättningskontinuitet som väl belyser framväxten av det av slottet präglade odlingslandskapet och bebyggelsen.
Uttryck för riksintresset:
Öppet odlingslandskap av betydelse för slottsmiljön vid Skabersjö.
Riksintresse för kulturmiljövård
M 128, Foteviken-Glostorp
Beskrivning av riksintresset
Värdetexten
antogs av Riksantikvarieämbetet 1997-08-18.
Motivering:
Vidsträckt
öppen slättbygd utmed Öresundskusten med förhistorisk
bruknings- och bosättningskontinuitet med talrika och landskapsdominerande
fornlämningsmiljöer samt flera kyrkbyar.
Uttryck för
riksintresset:
Betade
strandängar med inslag av fornlämningar t ex Sjötorpsdösen och Pile ringvall.
Stora omfattande stråk med bronsåldershögar vid bl a
Oxie, Lockarp och Glostorp. Öppet, uppodlat landskap
av skifteskaraktär med kyrkbyarna Glostorp med
medeltida kyrka, omgestaltad under 1800-talet, och Lockarp med kyrka från
1885-86 samt flera byar av medeltida ursprung, Naffentorp,
Skumparp och Fjärdingslöv. De stora gårdarna
Katrinetorp och Petersborg. I området ingår även
Lockarps stationshus.
De
delar av riksintresset som berör Vellinge kommun redovisas inte här.
Riksintresse för kulturmiljövård
M 181, Södra
Sallerup
Beskrivning av riksintresset
Värdetexten
antogs av Riksantikvarieämbetet 1997-08-18.
Motivering:
Uttryck för riksintresset:
N 87, Backlandskapet söder om
Romeleåsen
Beskrivning av riksintresset
Värdetexten
antogs av Naturvårdsverket 2000-02-07.
Värdeomdöme:
Sedimentära
bergarter, skålla, moränbacklandskap, kvartär stratigrafi.
Hyby backar, Häckeberga och Börringesjön är
tre representativa odlingslandskap i backlandskap. Naturbetesmarker som utgörs
av buskrik utmark, annan öppen utmark, öppen hagmark, björkhage och annan träd-
och buskbärande hage förekommer vid Dörröds fälad, Risen, Häckeberga,
Gödelövs fälad och Hyby backar. Här återfinns delvis
art och individrika växtsamhällen med hävdgynnade arter som backtimjan och
backnejlika.
Sänkta, grunda
och näringsrika sjöar av limnologiskt intresse.
Skoggårds ängar
utgör ett värdefullt topogent kärr med höga botaniska
och ornitologiska värden. Fjällfota ljung är ett högt värderat myrkomplex i
form av fuktäng, topogena kärr och ett soligent kärr. Hunneröds mosse är
en våtmark med fuktäng, topogena kärr och sumpskog.
Värdefullt
våtmarkskomplex med en högt värderad sumpskog vid Svaneholmssjön
Förutsättningar för bevarande:
Fortsatt
jordbruk med åkerbruk, naturvårdsinriktad betesdrift och skötsel av
landskapselement. Restaurering av igenvuxna naturbetesmarker. Områdets värden
kan påverkas negativt av: minskad eller upphörd jordbruks/betesdrift,
skogsplantering av jordbruksmark, energiskogsodling, igenväxning, spridning av
gifter eller gödselmedel, bebyggelse, nydikning, täkt, luftledningar,
vägdragningar.
Bevarandet av
våtmarkernas värde kräver att områdets hydrologi skyddas mot dränering,
vattenreglering, dämning och torvtäkt. Avverkning av sumpskogar, skogar på fastmarksholmar och i kantzoner kan skada naturvärdena.
Områdets huvuddrag:
Moränbacklandskapet
sydväst om Romeleåsen är ett av de mest välutvecklade landskapen med
dödistopografi i landet. Backlandskapet är beläget över den s
k Alnarpssänkan, en förkastningsdal i berggrunden, orienterad
nordväst/sydostlig riktning. Förkastningsdalen uppvisar avlagringar med en
komplex kvartär stratigrafi från bl.a. äldre istider. Vid Stenberget på
Romeleåsen finns Sveriges mest intressanta lokal med sediment från tidigare
istid och värmeperiod (Eem). I det säreget
småkuperade landskapet finns platåleror, som är unika för landet, och
tappningsdalar från små isdämda sjöar. Torvhålor och småsjöar är spår efter
kvardröjande dödisrester. Backlandskapets geologiska bildningshistoria är en av
de mest komplicerade i landet och är endast delvis känd. Gränsen mellan baltisk
morän och nordostmorän påträffas i området.
I området
finns rika typer av lövskog, torr- och fuktängar, rik- och fattigkärr.
Omväxlande expositionsförhållanden ger upphov till stor vegetationsvariation.
Sydligaste förekomsten av flera fattigmarksväxter.
Landskap av mellaneuropeisk typ. Mycket rik fauna. Viltrikt område, med bl a kronhjort och dovhjort. Rik häckfågelfauna, bl.a.
glada, svarttärna, grågås, kungsörn, pungmes och sommargylling. Huvudsakligt
utbredningsområde i landet för ätlig groda. Lövgroda förekommer i området.
Sjöarna i
östra delen är limnologiskt intressanta.
De
representativa odlingslandskapen, Hyby backar, Häckeberga
och Börringesjön, är exempel på odlingskontinuitet,
småskalighet och bebyggelsekontinuitet i backlandskap. Naturbetesmarkerna som
utgörs av buskrik utmark, annan öppen utmark, öppen hagmark, björkhage och
annan träd- och buskbärande hage förekommer vid Dörröds fälad, Risen, Häckeberga,
Gödelövs fälad och Hyby backar. Några
vegetationstyper i dessa lokaler är fårsvingeltorräng,
rödvenhed, rödvenäng och tuvtåteläng.
De art- och individrika växtsamhällena hyser arter som backsippa, backnejlika,
backtimjan, backsmultron, knägräs, darrgräs, Sankt
Pers nycklar och kattfot.
Fjällfotaljung
är en av de få myrmarker i södra Skåne som inte påverkats av täktverksamhet.
Dess nuvarande och historiska utveckling är växtekologiskt och geovetenskapligt
intressant. Kring Svaneholmssjön ligger ett värdefullt våtmarkskomplex med en
högt värderad sumpskog. Ett litet topogent kärr
ligger intill.
Vid Sallerup-Kvarnby finns kalkbrott i istransporterade flak
(skållor) av berggrunden (övre krita).
Hästhagen utgöres av en skogklädd, ca
Området
domineras av en från botanisk synpunkt värdefull ängsbokskog. Träden är
övervägande av hög ålder (80-130 år) och med höga, raka stammar. Allmänt
förkommande är också gamla vidkroniga träd av s k hagmarkstyp. Inom sluttningszonerna förekommer även inslag
av andra ädla lövträd såsom alm, avenbok, ek och ask. En del mindre alkärr
påträffas på de fuktigaste markerna.
Skoggårds
ängar utgör ett värdefullt topogent kärr och bildar
en värdefull mosaik med ädellövskog. Fjällfota ljung är ett högt värderat
myrkomplex i form av fuktäng, topogena kärr och ett soligent kärr. Hunneröds mosse är
en våtmark med fuktäng, topogena kärr och sumpskog.
Säkerställande:
• Naturreservaten
Humlarödshus fälad, Stenberget, Hästhagen, Risen, Dörröds fälad, Riddarhagen – Simontorp, Prästaskogen, Eksholm, Häckeberga-Skoggård, Häckeberga-Husarahagen och Häckeberga-Degebergahus
och Norre Wång.
• Landskapsbildsskydd
enligt 19 § NVL i dess lydelse före 1975.
• Ingår i
nationell bevarandeplan för odlingslandskapet (objekt M6301, M8102, M8702,
63-1, 81-196/202/213(NR)/217(NR9) och i länsstyrelsens program för bevarande av
natur- och kulturmiljövärden I odlingslandskapet (objekt 63-1:1/14/17,
81-6/2:5/60).
• Skoggårds
ängar ligger inom naturreservatet (f d naturvårdsområde) Häckeberga.
• Våtmakerna ingår i
myrskyddsplan för Sverige.
• Natura
2000-områden: Ugglarps mosse, Hunneröds mosse, Lemmeströtorp, Eksholm, Humlarödshus, Yddingen,
Hästhagen, Häckeberga-Degebergahus, Häckeberga-Skoggård och Häckeberga-Husarahagen
(SCI).
N 91, Måkläppen-Limhamnströskeln
Beskrivning av riksintresset
Värdetexten
antogs av Naturvårdsverket 2000-02-07.
Värdeomdöme:
Ett sandvandringsområde
utan motsvarighet i Sverige. Kämpinge – Stavstensudde har strandvall (Litorina) och Danienkalksten i
dagen.
Området har
större och mindre områden med ålgräs med artrik och
varierande fauna. Viktigt produktionsområde för fisk och andra marina
organismer med betydelse för många fågelarter och sälar. Området har stor art-
och individrikedom av fåglar, bl a flera
flyttfågelarter.
De
representativa odlingslandskapen Foteviken och Knösen-Skanörs ljung har rik
förekomst av strandängar och svarar för ett mycket rikt fågelliv. Skanörs ljung
är en fukthed. Här finns flera representativa lokaler
med naturbetesmark som utgörs främst av havsstrandäng men även öppen hagmark,
björkhage och ljunghed. Här återfinns delvis art- och individrika växtsamhällen
med hävdgynnade arter som strandmalört och jordtistel. Lokalerna är Tygelsjö
ängar, Gessie ängar, Hököpinge ängar, Eskilstorps
ängar, Vellinge ängar, Lilla Hammarsnäs, Skanörs ljung, Höll och Bakdjupet.
Norra Flommen är ett värdefullt våtmarkskomplex som utgörs av en
högt värderad strandäng.
Förutsättningar för bevarande:
Fortsatt
jordbruk med åkerbruk, naturvårdsinriktad betesdrift och skötsel av
landskapselement. Restaurering av igenvuxna naturbetesmarker.
Områdets värden kan påverkas negativt av minskad eller upphörd
jordbruks/betesdrift, skogsplantering av jordbruksmark, energiskogsodling,
igenväxning, spridning av gifter eller gödselmedel, bebyggelse, nydikning,
täkt, luftledningar, vägdragningar.
Bevarandet av våtmarkerna värde kräver att områdets hydrologi skyddas
mot dränering,
vattenreglering, dämning och torvtäkt. Avverkning av sumpskogar skogar på fastmarksholmar och i kantzoner kan skada naturvärdena.
Kustområdenas värden på land och i vattnet skadas av exploatering för
bebyggelse och anläggningar, muddring, sprängning, rör- och ledningsdragning,
materialutvinning, sjöfart, motordrivna farkoster, kylvatten, kemiska medel,
rovplockning och rovfiske av växt- och djurarter, fiskodling och inplantering
av för området främmande arter.
Utsjöområdenas värden kan skadas av sjöfart,
dumpning, materialutvinning, rör och ledningsdragning, kemiska medel,
förorenande utsläpp och trålfiske.
En väsentlig
förändring av Limhamnströskelns
utformning kommer att medföra en ändring i den hydrografiska-biologiska
situationen för Öresund och Östersjön med svårbedömbara konsekvenser.
Områdets huvuddrag:
Riksobjektet
omfattar även vattenområdet intill ett djup av
De representativa
odlingslandskapen, Foteviken och Knösen-Skanörs ljung, ligger på kustslätten
och har rik förekomst av havsstrandängar samt ett mycket rikt fågelliv, med
bl.a. häckand kärrsnäppa. Tygelsjö ängar, Gessie ängar, Hököpinge ängar, Eskilstorps ängar, Vellinge
ängar, Lilla Hammarsnäs, Skanörs ljung, Höll och Bakdjupet är lokaler med
naturbetesmark som främst utgörs av havsstrandäng men även öppen hagmark,
björkhage och ljunghed. Vanliga vegetationstyper på de välhävdade strandängarna
är revigt saltgrässtrandäng, salttågrödsvingeläng,
strandmalörtsäng och fårsvingeltorräng. De delvis
art- och individrika växtsamhällena hyser arter som strandmalört, smal
käringtand, rödtoppa, jordtistel, bitterkrassing, saltmålla, blåsklöver,
strandkål, dansk skörbjuggsört, sumpgentiana, klockgentiana, kustarun, martorn
och marrisp. Vid Gessie ängar finns även en
Limhamnströskeln
är den kanske viktigaste morfologiska formationen i Öresund. Detta med hänsyn
till att "tröskeln" på ett helt avgörande sätt delar in Öresund i en
nordlig djurgeografisk zon (av Kattegattursprung) och en sydlig zon med markant
östersjöfauna. En väsentlig förändring av tröskelns utformning kommer att
medföra en helt ny hydrografisk-biologisk situation för Öresund och omgivande
vatten med de svårbedömbara konsekvenser detta medför.
Säkerställande:
• Flommen
naturreservat, Norra Ljunghusen naturreservat, naturreservatet Kämpinge
strandbad, Lilla Hammars näs naturreservat, Eskilstorps ängar och holmar
naturreservat, Ljungskogen och Ljunghusens strandbad naturreservat, Måkläppen
naturreservat, Skanör-Höll naturreservat, Falsterbohalvöns havsområde,
naturreservat och Skanör ljung naturreservat.
• Landskapsbildsskydd
enligt 19§ NVL i dess lydelse före 1975.
• Ingår i
nationell bevarandeplan för odlingslandskapet (objekt M3301, M3302, 80-3(NR),
33-3/8/12/28/33(NR)/35/36(NR)/37(NR) och i länsstyrelsens program för bevarande
av natur- och kulturmiljövärden i odlingslandskapet (objekt 33-1/3).
• Omfattas av
HELCOME/EC-Nature arbetet.
• Natura
2000-område: Vellinge ängar, Falsterbo skjutfält, Tygelsjö-Gessie
och Falsterbohalvön (SCI). Falsterbo-Foteviken (SPA).
Riksintresse
för Natura 2000-område
Limhamns kalkbrott
Beskrivning av riksintresset
Värdetexten
antogs av Länsstyrelsen i augusti 2012.
Områdestyp:
Område
av gemenskapsintresse enligt habitatdirektivet som inte har samband med annat
Natura 2000-område.
Allmän beskrivning:
Ett stort
kalkbrott, där brytningen numera upphört. Täktverksamheten har troligen pågått
på platsen sedan förhistorisk tid. Vatten pumpas ur brottet Har tre platåer med
vardera 20 meter höga lodräta branter. Vegetation påminner om kalkgynnade
alvarsamhällen på torr mark, men det finns också fuktområden med kalkgynnade
växtsamhällen.
Kvalitet:
Förekomst av
kalkkrassing och reproduktionslokal för grönfläckig padda.
Riksintresse
för Natura 2000-område
Tygelsjö-Gessie
Beskrivning av riksintresset
Värdetexten
antogs av Länsstyrelsen i augusti 2012.
Områdestyp:
Område
av gemenskapsintresse enligt habitatdirektivet som inte har samband med annat
Natura 2000-område.
Allmän beskrivning:
Ett öppet
odlingslandskap som närmast kusten utgörs av betade strandängar och vassområden
som bildar den nordliga avslutningen på en för landet unik naturtyp med
strandängar längs Öresundskusten.
Kvalitet:
Natura 2000-området Tygelsjö-Gessie utgörs delvis av mycket artrika strandängar med lång hävdkontinuitet. Här växer bland annat blå iris, ormax, pipstäkra, marrips, strandnål och sumpgentiana. Fågellivet på strandängarna och ön Dynan är mycket rikt och området är betydelsefullt för såväl häckande som rastande fåglar. Det ingående havsområdet är grunt och produktivt och utnyttjas som livsmiljö av bland annat ål och yngel av plattfisk. Grundområdena med arealer som blottas vid lågvatten är av stor vikt som födosökområde och rastplats för vadarfåglar. Tygelsjö-Gessie ingår i ett större sammanhängande område med väl hävdade öppna strandmarker och utgör en viktig del i en spridningskorridor för bland annat groddjur bland annat för grönfläckig padda.
Riksintresse
för Natura 2000-område
Falsterbo-Foteviken
Beskrivning av riksintresset
Värdetexten
antogs av Länsstyrelsen i augusti 2012.
Områdestyp:
Särskilt
skyddsområde enligt fågeldirektivet som inte har samband med annat Natura
2000-område.
Allmän beskrivning:
Falsterbo-Foteviken
har en praktiskt taget orörd kustlinje med stora geomorfologiska värden.
Falsterbo-Foteviken är också mycket viktig för friluftslivet. Falsterbo
fågelstation med ringmärkning och omfattande övervakning av sträckande fåglar.
Kvalitet:
Falserbo-Fotevikens grunda havsområde med angränsande hävdade havsstrandängar är av internationell betydelse för rastande och häckande flyttfåglar och som övervintringsområde för sjöfågel. Området utgör häckningsområde för vadarfåglar likväl som för andra fågelarter knutna till hävdade strandbetesängar. Vadarfåglarna är beroende av långgrunda och ofta blottlagda bottnar där de hittar föda och kan rasta ostört. Tärnorna livnär sig på den rikliga förekomsten av småfisk och rastar tillsammans med andra sjöfåglar på de många blottlagda revlarna och större stenarna utspridda längs kusten. En rad sjöfåglar betar av eller letar annan föda i de täta sjögräsängarna och havsområdets musselrev ger området internationell likväl som internationell betydelse som övervintringsområde för flera arter av dykänder. Strandlandskapet med laguner och vassruggar ger gott skydd för häckande småfåglar och för övervintrande simänder. Rovfåglar rastar i området under flygningen och hittar bytesdjur i det öppna hävdade hedlandskapet.
Riksintresse
för högexploaterad kust
Beskrivning av riksintresset
Avsikten
med riksintresset finns att hämta i förarbetena till den tidigare
naturresurslagen. Nedanstående beskrivning är en sammanfattning av
riksintressets värden så som den presenteras av Länsstyrelsen i rapporten
”Skånes kustområden ett nationallandskap, 2001:35.
Uttryck för
riksintresset:
Riksintresset
bygger på att kustområdenas natursköna och kulturellt intressanta områden har
ett särskilt stort värde för rekreation och turism för den breda allmänheten
och att dessa värden ska skyddas mot exploatering som gör att de går förlorade.
Det är framför allt större industriella anläggningar, täktverksamhet m m som utgör hot mot bevarandevärdena, liksom en
exploatering som utestänger allmänheten från att utnyttja områden för strövande
och bad etc.
Nyttjandet av marken och
vattnet i kustzonen skall karakteriseras av långsiktig hushållning och ske på
ett sätt som möjliggör att naturtyper, biotoper och naturligt förekommande
arter kan bevaras i livskraftiga balanserade populationer samtidigt som
möjligheten till rekreation och friluftsliv skapas i ett varierat landskap.
Ekologiskt har
kustzonen speciella förutsättningar med en annan temperatur, vind- och
saltpåverkan än inlandet. Detta resulterar i kustbundna vegetationstyper och
arter. Kulturhistoriskt har de kustnära byarna haft en annan försörjningsbas
vilket avspeglas i byggnadsskick och markanvändning. Sambandet, även det
visuella, mellan kustzonens byar och kusten är viktig att beakta.
E 6,
Trelleborg-Göteborg-Svinesund
Beskrivning av riksintresset
Funktionsbeskrivningen
antogs av Trafikverket 2022-09-26..
Funktionsbeskrivning:
TEN-T stomnät, Funktionellt prioriterat vägnät för godstransporter, Funktionellt prioriterat vägnät för långväga personresor, Rekommenderad färdväg för farligt gods, Vägar som binder samman anläggningar av riksintresse, Led i storstad.
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
Anslutning till Malmö hamn och Malmö kombiterminal (Malmö godsbangård)
Beskrivning av riksintresset
Funktionsbeskrivningen
antogs av Trafikverket 2022-09-26.
Funktionsbeskrivning:
TEN-T stomnät, Vägar som binder samman anläggningar av riksintresse, Funktionellt prioriterat vägnät för godstransporter, Rekommenderad färdväg för farligt gods
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
E 20,
Öresundsbron-Malmö-Göteborg-Örebro-Stockholm
Beskrivning av riksintresset
Funktionsbeskrivningen
antogs av Trafikverket 2022-09-26.
Funktionsbeskrivning:
TEN-T stomnät, Funktionellt prioriterat vägnät för godstransporter, Funktionellt prioriterat vägnät för långväga personresor, Rekommenderad färdväg för farligt gods, Vägar som binder samman anläggningar av riksintresse.
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
E 22,
Trelleborg-Kalmar-Norrköping
Beskrivning av riksintresset
Funktionsbeskrivningen
antogs av Trafikverket 2022-09-26.
Funktionsbeskrivning:
TEN-T övergripande nät, Funktionellt prioriterat vägnät för godstransporter, Funktionellt prioriterat vägnät för långväga personresor, Rekommenderad färdväg för farligt gods.
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
E 65, Malmö-Ystad hamn
Beskrivning av riksintresset
Funktionsbeskrivningen
antogs av Trafikverket 2022-09-26.
Funktionsbeskrivning:
TEN-T övergripande nät, Vägar som binder samman anläggningar av riksintresse, Funktionellt prioriterat vägnät för godstransporter, Funktionellt prioriterat vägnät för långväga personresor, Rekommenderad färdväg för farligt gods.
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
Malmö gods- och rangerbangård
Funktionsbeskrivningen antogs
av Trafikverket 2022-09-26.
Funktionsbeskrivning:
Anläggning för tjänst: godsbangård, kombiterminal, rangerbangård, depå
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
Station utmed järnväg av riksintresse
Beskrivning av riksintresset
Funktionsbeskrivningen
antogs av Trafikverket 2022-09-26.
Funktionsbeskrivning:
Alla stationer med resandeutbyte, belägna vid utpekade banor av riksintresse, är av riksintresse. I Malmö kommun innefattar detta Malmö centralstation, Station Triangeln, Hyllie station, Svågertorp station, Malmö Persborg, Östervärn och Oxie station
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
Södra stambanan
Beskrivning av riksintresset
Funktionsbeskrivningen
antogs av Trafikverket 2022-09-26.
Funktionsbeskrivning:
TEN-T stomnät, Järnväg som trafikeras av godstrafik, Järnväg som trafikeras av långväga persontrafik, Station utmed järnväg av riksintresse.
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
Godsstråket genom Skåne
Beskrivning av riksintresset
Funktionsbeskrivningen
antogs av Trafikverket 2022-09-26.
Funktionsbeskrivning:
TEN-T stomnät, Järnväg som trafikeras av godstrafik, Järnväg som binder samman anläggningar av riksintresse.
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
Ystadbanan
Beskrivning av riksintresset
Funktionsbeskrivningen
antogs av Trafikverket 2022-09-26.
Funktionsbeskrivning:
TEN-T övergripande nät, Järnväg som trafikeras av godstrafik, Järnväg som trafikeras av långväga persontrafik, Station utmed bana av riksintresse, Järnväg som binder samman anläggningar av riksintresse.
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
Öresundsbanan
Beskrivning av riksintresset
Funktionsbeskrivningen
antogs av Trafikverket 2022-09-26.
Funktionsbeskrivning:
TEN-T stomnät, Järnväg som trafikeras av godstrafik, Järnväg som trafikeras av långväga persontrafik.
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
Riksintresse för
civil luftfart
Malmö-Sturup flygplats
Beskrivning av riksintresset
Funktionsbeskrivningen antogs av Trafikverket 2022-09-26. .
Följande är hämtat från Trafikverkets riksintresseprecisering för Malmö flygplats från 2013-06-27:
Även långt ifrån flygplatsen kan höga byggnadsverk påverka flygoperationerna. När ett flygplan ska starta eller landa på en instrumentflygplats måste det följa på förhand fastställda procedurer. Även om procedurområdena inte har status som ett influensområde för riksintresset är det viktigt att beakta dessa områden i samband med planarbeten. Uppförande av höga byggnader, eller andra hinder inom dessa ytor som kan påverka flygprocedurer till och från flygplatsen, vilket i sin tur kan försvåra eller omöjliggöra flygning och därmed utnyttjandet av flygplatsen. I huvudsak är det kommunikations- och navigeringstekniska signaler som kan påverkas. Malmö stad berörs i detta sammanhang av det så kallade MSA-påverkande skyddsområdet (Minimum, Sector Altitude). Skyddsområdet avser den yta inom 60 km kring flygplatsen där flygplanen påbörjar den sista delen av inflygningen. Alla nya hinder i form av byggnadsobjekt oavsett typ och som är högre än 20 meter över mark- eller vattenytan skall remitteras till LFV och berörd flygplats. Det kan gälla master, torn, vindkraft, pyloner, skyltar, konstverk, byggnader et cetera. Detta gäller oavsett position på svenskt territorium och territorialvatten. Befinner sig objektet till havs eller i insjö skall även Kustbevakningen i Karlskrona remitteras.
CNS-utrustning (utrustning för kommunikation, navigation och övervakning) finns dels på och invid flygplatser men även ute i terrängen runt om i Sverige. Dessa anläggningar är skyddsobjekt enlig lag och de får inte avbildas på kartor, fotografier eller liknande. De omges av olika stora skyddsområden beroende på typ av utrustning. Inte heller skyddsområdena får avbildas i kommunala planer eller på kartor.
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
Farled 7,
Helsingör-Drogden
Beskrivning av riksintresset
Funktionsbeskrivningen
antogs av Trafikverket 2022-09-26.
Funktionsbeskrivning:
Sjötrafikstråk.
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
Farled 202, Malmö redd-Lillgrund (Flintrännan)
Beskrivning av riksintresset
Funktionsbeskrivningen
antogs av Trafikverket 2022-09-26.
Funktionsbeskrivning:
Allmän farled.
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
Farled 205, Lillgrund-Blenheim (Vid Falsterborev)
Beskrivning av riksintresset
Funktionsbeskrivningen
antogs av Trafikverket 2022-09-26.
Funktionsbeskrivning:
Allmän farled.
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
Farled 231, Malmö
redd-Oljehamnen
Beskrivning av riksintresset
Funktionsbeskrivningen
antogs av Trafikverket 2022-09-26
Funktionsbeskrivning:
Allmän farled. Ingår i TEN-T A (Trans European Network). Farledsklass 1 (prioriterade sjövägar utpekade som Säkra sjövägar ledande till allmänna hamnar). Farleden har en skyddad höjd på 75 meter och ett skyddat djup på 16 meter.
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
Farled 232, Malmö redd-Frihamnen
Beskrivning av riksintresset
Funktionsbeskrivningen
antogs av Trafikverket 2022-09-26.
Funktionsbeskrivning:
Allmän farled. Ingår i TEN-T A (Trans European Network). Farledsklass 1 (prioriterade sjövägar utpekade som Säkra sjövägar ledande till allmänna hamnar). Farleden har en skyddad höjd på 75 meter och ett skyddat djup på 11 meter.
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
Beskrivning av riksintresset
Funktionsbeskrivningen
antogs av Trafikverket 2022-09-26
Funktionsbeskrivning:
TEN-T hamn, Allmän hamn, Anläggning för tjänst.
Följande är hämtat från Trafikverkets riksintresseprecisering för Malmö hamn 2011:16:
De hamndelar som pekas ut som riksintresse, befintliga såväl som utvecklingsområden, bedöms tillgodose hamnens funktion på lång sikt.
Följande kriterier har varit utgångspunkt vid bedömningen i frågan om Malmö hamn som riksintresse:
En hamndel behöver bara uppfylla ett av kriterierna för att den ska kunna pekas ut som hamndel av riksintresse.
I riksintresseanspråket för hamnen ingår inte bara mark och vattenytor för hamnverksamhet, det ingår även erforderliga tillfarter i form av järnvägar och vägar, såväl befintliga som planerade. Det ingår även ytor för framtida utvidgning av hamnens verksamhet och ett område för tågbildning.
Riksintresset är inte statiskt utan omprövas när förutsättningarna för hamnverksamheten ändras. Om en viss hamnverksamhet kan omlokaliseras på ett godtagbart sätt kan riksintresset för den hamnfunktionens utbredning komma att omprövas.
Om en åtgärd kan påverka ett riksintresseområdes användbarhet negativt, saknar det betydelse om åtgärden vidtas inom riksintresseområdets avgränsning eller utanför. Influensområdet bestäms dels av hamnens fysiska utbredning, inklusive utbyggnadsområden, dels av de restriktioner som beror på de miljöstörningar, såsom buller och luftföroreningar, hamnverksamheten ger upphov till. Därutöver ska de risk- och säkerhetsaspekter som är kopplade till hamnverksamheten beaktas. Möjligheterna att transportera farligt gods till och från hamnen ska beaktas.
Se Trafikverkets tydliggörande av funktionsbeskrivningarna.
Havsområde 50, Höllviken
djup<3meter
Beskrivning av riksintresset
Värdetexten
antogs av Fiskeriverket, nuvarande Havs och vattenmyndigheten, 2006.
Motivering:
Rekryteringsområde
för ål och flatfisk.
Havsområde 51, Lillgrund
Beskrivning av riksintresset
Värdetexten
antogs av Fiskeriverket, nuvarande Havs och vattenmyndigheten, 2006.
Motivering:
Fångstområde
av torsk.
Havsområde 52, Utposten, Kroken
Beskrivning av riksintresset
Värdetexten
antogs av Fiskeriverket, nuvarande Havs och vattenmyndigheten, 2006.
Motivering:
Fångstområde
av torsk.
Limhamns fiskehamn
Beskrivning av riksintresset
Värdetexten
antogs av Fiskeriverket, nuvarande Havs och vattenmyndigheten, 2006.
Motivering:
Fiskehamn
med tillräckligt landad kvantitet och landningsvärde för
riksintresseklassificering.
Riksintresse
för energiproduktion och energidistribution
Öresundsverket
Beskrivning av riksintresset
Riksintresset antogs av Energimyndigheten i april 2019.
Motivering:
Malmö hamn utgörs av ett mark- och vattenområde som möjliggör stor energi- och effekttillförsel, har ett strategiskt läge för energiomvandling och har stor betydelse för försörjningstryggheten. Områdets strategiska läge och tillgång till infrastruktur möjliggör också för en balans och reglerkraft till systemet. Området uppfyller därmed samtliga ska-krav och två av bör-kraven enligt de kriterier som Energimyndigheten har tagit fram för urval av riksintressen för energiproduktion och energidistribution.
Riksintresse
för totalförsvaret
Beskrivning av riksintresset
Värdetexten är från försvarsmaktens
yttrande på Översiktsplanen 2017 samt från försvarsmaktens rapport ”Riksintressen för totalförsvarets militära del i Skåne län 2019”.
Motivering:
Riksdagen har i den försvarspolitiska inriktningen för perioden 2016-2020, Prop.2014/15:109 beslutat att en sammanhängande planering för totalförsvaret ska återupptas. Beslutet medför att totalförsvarsplaneringen behöver beaktas i samhällsplaneringen. Försvarsmakten är beroende av att samhället är robust och uthålligt. Totalförsvaret består av en militär respektive en civil del. Det civila försvaret är i grunden hela samhällets inneboende robusthet, motståndskraft och förmåga att hantera hot, kriser och höjd beredskap. Varje myndighet, kommun och landsting ska i sin verksamhet beakta totalförsvarets krav i enlighet med Lag om totalförsvar och höjd beredskap (SFS 1992:1403). Det civila försvaret består av den verksamhet som ansvariga aktörer inklusive det privata näringslivet genomför för att samhället ska kunna hantera situationer inför och vid en eventuell höjd beredskap. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) företräder det civila försvaret på central nivå.
Försvarsmakten har inventerat och analyserat hamnar som myndigheten kan komma att ha ett behov av för totalförsvarets militära del. Klagshamnsuddens nordliga hamnbassäng är en sådan hamn. Anläggningar och verksamheter som uppförs i anslutning till hamnen kan påverka Försvarsmaktens möjlighet att använda den för sin verksamhet. Det som främst utgör risk för påtaglig skada är hinder och fasta anläggningar som begränsar fartygsrörelser och möjligheten att åstadkomma en funktionell basverksamhet, förändringar av infrastrukturen på land, begränsningar i form av områdesskydd som förändrar möjligheten att använda hamnen, tekniska anläggningar med störningar som påverkar sambands- och bevakningssystem, samt förändringar eller avveckling av hela eller delar av hamnen. Även enstaka åtgärder kan utgöra påtaglig skada genom lovbeslut eller miljötillstånd, som kan få prejudicerande verkan.
Riksintresse
för värdefulla ämnen och material
M 1, Kvarnby
Beskrivning av riksintresset
Värdetexen
antogs av Sveriges geologiska undersökning (SGU) 2000-08-02.
Kvalitet:
Kalksten
för användning som filler.
Motivering:
För
att få ett bra planeringsunderlag som innebär ett hänsynstagande på lång sikt
till olika intressen d v s grundtankarna bakom miljöbalken, erfordras att kritfyndigheten vid Husie erhåller ett långsiktigt (50-100 år) effektivt
planskydd. Avsikten med detta är att ett framtida återupptagande av
fyndighetens bearbetning skall vara möjlig.